Bostadsrättsföreningen Rösjön ligger i Sjöberg i Sollentuna kommun, precis på gränsen mot Danderyd och nära kommungränsen även för Täby. Föreningen består av 16 hus med sammanlagt 198 bostadsrätter. Den totala bostadsytan är drygt 14.000 m2 och markarean nästan 30.000 m2.

Närheten både till tunnelbanan i Mörby centrum och till pendeltåget i Sollentuna centrum gör att restiden in till Stockholm city om man reser kommunalt enbart är ca 30 minuter, det dessutom åt två olika håll.

I närområdet finns stor tillgång till skog och natur. I skogen nedanför föreningen finns flera motionsspår, både för promenader/löpning och för längdskidåkning på vintern. För de som gillar utförsåkning finns Väsjöbacken på bara några kilometers avstånd. Gångavstånd både ner till Edsviken och till Rösjön säkrar tillgången till härliga bad om sommarhalvåret och vackra skridskoturer på vintern.

Jan Edenfäll

Vice ordförande
Anton Borg

Ledamot
Kenth Holmström
Sven-Eric Nilsson
Maria Lindebro
Kristina Makroff von Gruenewaldt
Bengt Petersson
Marie Elison

Suppleant
Anna Eklund
Saga Myrefalk

Kontakta styrelsen: kansli@brfrosjon.se

För att kontakta enskilda personer i styrelsen vänlig mejla: Förnamn.Efternamn@brfrosjon.se

Kansliet (Lomvägen 60) är öppet helgfria torsdagar, första veckan varje månad, klockan 19-20. (Sommarstängt mellan Juni till och med Augusti)
Under kansliets öppettider kan styrelsen även nås på nummer 0760 078 082

Revisorer:
Björn Sjödin, Focus Revision
Per Thelander – Internrevisor

Bostadsrättsföreningen Rösjön ligger i Sjöberg i Sollentuna kommun, precis på gränsen mot Danderyd och när kommungränsen även för Täby. Föreningen består av 16 hus med sammanlagt 198 bostadsrätter. Den totala bostadsytan är drygt 14.000 m2 och mark arean är nästan 30.000 m2.

Föreningen bildades 1976 och var ursprungligen medlem i HSB Norra Storstockholm. Numera är vi medlemmar i Bostadsrätterna.

I föreningen finns 198 st lägenheter, 60 HR lokaler, 114 garageplatser, 71 st parkeringsplatser och 17 st gästparkeringar. Det finns övernattningsrum, föreningslokal, hobbylokal, gym och bastu. I föreningen finns det fyra tvättstugor (i hus 32, 44, 46 och 54). I föreningen finns även lekplatser, boulebana och en liten fotbollsplan. Varje lägenhet har ett källarförråd.

Antal 1 rok: 44 st
Antal 2 rok: 37 st
Antal 3 rok: 96 st
Antal 4 rok: 21 st

I avgiften ingår värme, vatten, el och kabel-tv. Medlemmen själv ansvarar för att teckna hemförsäkring med bostadsrättstillägg.

Närhet till Sjöbergs centrum, nyligen byggts om, nya centrumet stod klart under hösten 2021, med bland annat Hemköp, pizzeria, nyckelservice mm och frisör, samt skolor (Kärrdalsskolan, Vittraskolan) och förskolor (Sjörövarens förskola, Förskolan Storken, Snickarbarnens förskola, Förskolan I Ur och Skurkojan, Vittra Rösjötorp).

I närområdet finns Rinkebyskogen och Rösjöskogen (med motionsspår och skidspår på vintern). Gångavstånd till Edsviken och till Rösjön (med badplatser och skridskospår på vintern). Väsjöbacken finns inom några kilometers avstånd (med skidbackar).

Inom några kilometers avstånd finns Edsbergs sportfält (med tennisbanor, fotbollsplaner, utegym m.m.), Enebybergs IP (ishall, fotbollsplaner m.m.) samt en golfbana (Danderyds golfklubb). Det finns även en stor fotbollsplan nere vid Rösjöbaden, där det även finns minigolfbana, kanotuthyrning, kamping och Beach volleyballplan m.m.

Buss 607 går så väl till Mörby centrum (9 minuter, tunnelbana) som Sollentuna centrum (pendeltåg). Med buss 627 tar du dig till Sollentuna centrum (15 minuter), Kista centrum och Täby centrum (19 minuter). Till Stockholms central kan du ta dig på 30 minuters restid (buss och tunnelbana eller buss och pendeltåg). Nattetid så går buss 697.

Ekonomisk förvaltning och teknisk förvaltning ombesörjs av Nabo Group AB.
Hanteringen av kösystem för P-platser och garage sköts av Brf Rösjön.
Vid försäljning av lägenhet i föreningen skickas handlingarna till föreningen på:

BRF Rösjön
Lomvägen 60
192 56 Sollentuna

Årsstämman hålls varje år i april/maj och är föreningens högst beslutande organ. Kallelse får utfärdas sex veckor före ordinarie och skall utfärdas senast fyra veckor före ordinarie föreningsstämma.

Kallelse till extra föreningsstämma får utfärdas sex veckor före och skall utfärdas senast två veckor före extra föreningsstämma.

På stämman väljs styrelsen, revisorer, samt valberedning, samt beviljar ansvarsfrihet för föregående år. Motioner behandlas även de på stämman. Motioner ska vara inne senast 31 januari (eller det senare datum som styrelsen anger).

Alla medlemmar har rösträtt på stämman (undantag om bostadsrätten ägs tillsammans, då medlemmarna då har en gemensam röst). Medlemmar som inte kan delta på årsstämman har möjlighet att rösta genom ombud. Det sker genom att ombudet visar en skriftlig dagtecknad fullmakt. Ombud får inte företräda mer än två medlemmar.

Valberedningen i år består av:

Inger Zetterberg
​Mats Base
Annika Gull

Fritidskommittén arrangerar aktiviteter i föreningen så som boule, pingis, stickcafé och pubkvällar.

Tips på aktiviteter mottages tacksamt. Likaså hjälp med planering eller anordnande. Mejla: sveneric.nilsson@brfrosjon.se

Ansvarig från styrelsen är: Sven Eric Nilsson